ধর্ম–ভক্তি–তত্ত্বমালা।धर्म–भक्ति–तत्त्वमाला। A Garland of Truth, Devotion, and Wisdom.

 ধর্ম–ভক্তি–তত্ত্বমালা: धर्म–भक्ति–तत्त्वमाला।

Dharma is the moral, ethical, and spiritual foundation that sustains both the individual and the cosmic order. As the force of harmony in the universe, Dharma upholds the balance of life and nature. It teaches peaceful and friendly coexistence with all living beings, affirming that all are equal and move through different species in the continuous cycle of life. It teaches us that life is temporary, while the soul is eternal; that attachment leads to suffering, and detachment leads to peace. Ultimately, Dharma guides all beings toward their final destination — the attainment of God.

বিজ্ঞা্নঃ সঞ্চালয়তি ব্রহ্মাণ্ডম্।
তত্ত্বজ্ঞানং সঞ্চালয়তি সংসারম্।


ধর্ম।
ধর্ম হলো সেই নৈতিক, আচারিক ও আধ্যাত্মিক ভিত্তি যা ব্যক্তি ও বিশ্বজগত—উভয়কেই ধারণ করে রাখে। এটি বিশ্বব্রহ্মাণ্ডের সাম্য ও সুরক্ষার শক্তি, যা জীবন ও প্রকৃতির ভারসাম্য রক্ষা করে। ধর্ম আমাদের শিক্ষা দেয় সব জীবের সঙ্গে শান্তিপূর্ণ ও সম্প্রীতির সহাবস্থান, কারণ সকল প্রাণ সমান এবং জীবনের অনন্তচক্রে তারা বিভিন্ন যোনিতে পরিভ্রমণ করে। ধর্ম আমাদের জানায় যে জীবন ক্ষণস্থায়ী, কিন্তু আত্মা চিরন্তন; আসক্তি দুঃখের কারণ, আর বিরাগ/ঔদাসিন্য শান্তির পথ। পরিশেষে, ধর্মই সকল জীবকে তাদের চূড়ান্ত গন্তব্য—পরমেশ্বরপ্রাপ্তির দিকে পরিচালিত করে।

সনাতন ধর্ম ।
সনাতন ধর্ম সংক্ষেপে বলতে গেলে, এটি হিন্দুধর্মের অপর নাম—এর অর্থ "চিরন্তন" বা "শাশ্বত ধর্ম"। এই ধর্মের উৎপত্তি অনাদি কাল থেকে; অর্থাৎ এর কোনো শুরু বা শেষ নেই। ভগবান স্বয়ং এই ধর্মের প্রবর্তক।  সনাতন ধর্ম সকল জাতি , বর্ণ, (ধর্ম )সম্প্রদায়ের ঊর্ধ্বে, সকল মানুষের জন্য এক চিরন্তন সত্য  পথ।

সনাতন ধর্ম ও ভাগবত ধর্ম  । 

সনাতন ধর্ম সমস্ত আত্মার জন্য চিরন্তন ও মৌলিক ধর্মব্যবস্থা এবং কর্তব্যের প্রতীক। অপরদিকে ভাগবত ধর্ম সেই চিরন্তন ধর্মের সর্বোচ্চ ও পরিপূর্ণ রূপ, যেখানে পরম সত্তার প্রতি প্রেমভক্তিই প্রধান। উভয়ই ঘনিষ্ঠভাবে সম্পর্কিত, তবে ভাগবত ধর্মে ভক্তিমূলক আধ্যাত্মিকতার প্রতি বিশেষ গুরুত্ব প্রদান করা হয়েছে। 


সনাতন -আদি ধর্ম, 
প্রতিষ্ঠাতা  -পরব্রহ্ম। 

ভগবান
যঃ স্বয়ংসম্পূর্ণঃ, স্বয়ংসিদ্ধঃ, স্থিতঃ স্বাতন্ত্র্যেণ,
স এব পরমাত্মা, পূর্ণব্রহ্ম, স ইতি কথ্যতে ভগবান্॥
যঃ সর্বজ্ঞঃ সর্বশক্তিমান্ জগতঃ কারণং নিয়ন্তা স ঈশ্বরঃ।  
যঃ ঈশ্বরঃ স এব  ভগবান স পরমব্রহ্মাদিদেব  সনাতনঃ॥
💧
भगवान्  
यः स्वयंसम्पूर्णः स्वयंसिद्धः स्थितः स्वातन्त्र्येण,  
स एव परमात्मा पूर्णब्रह्म स इति कथ्यते भगवान्।  
यः सर्वज्ञः सर्वशक्तिमान् जगतः कारणं नियन्ता स ईश्वरः।  
यः ईश्वरः स एव भगवान् स परमब्रह्मादिदेवः सनातनः॥ 
💧
ঈশ্বরঃ তস্য চ কার্যम्।
ঈশ্বরস্য নাস্তি আদিঃ, ন চ তস্যাস্তি অন্তঃ।
অতঃ সঃ সদা অনাদিঃ, অতঃ সঃ সদা অনন্তঃ।
ঈশ্বরঃ ন করোতি জাদুং, ন চ অপ্রাকৃতিকং কর্ম।
সঃ সর্বভূতানাং নিয়ন্তা, তেনৈব করোতি কর্ম॥
ईश्वरः तस्य च कार्यम्।
ईश्वरस्य नास्ति आदिः, न च तस्यास्ति अन्तः।
अतः सः सदा अनादिः, अतः सः सदा अनन्तः।
ईश्वरः न करोति जादुं, न च अप्राकृतिकं कर्म।
सः सर्वभूतानां नियन्ता, तेनैव करोति कर्म।

সনাতন ধর্ম
সনাতন আদিধর্ম সংস্থাপকঃ যঃ পরব্রহ্ম।
যাবন্তো দৃশ্যন্তে ধর্মাঃ সর্বে তে সনাতনানুধর্মাঃ॥
💧
ভগবতঃ ধরণ্যাবতরণম্
শৃণুত ভক্তগণ এতদ্ বচনম্
, ভগবান্ অযোনিসম্ভূতঃ পুরাণপুরুষঃ।
স তস্য অংশঃ মাতৃগর্ভে ন জাতঃ, অযোনিসম্ভূতঃ অদ্বৈতপুরুষঃ।
ভগবান্ স্বশক্ত্যা গর্ভে উৎপাদয়তি একং দিব্যসুরুচিরং শরীরম্।
যদা তৎ শরীরং ভূমৌ প্রতিষ্ঠিতম্, তদা ভগবান্ তত্রৈব করোতি প্রবেশম্।
💧
जगत्-संसार
जगत् सत्यं नित्यं च,तस्य परिवर्तनम् ईश्वराधीनम्।
संसारोऽपि दिव्यात्मकः मायाबद्धः सदा क्षणम्॥

स्वकर्मकामनाः सर्वाः दोषिण्यः नित्यमशुद्धम्।
निष्कामकर्म योग्यं तु शुद्धतमं परं स्मृतम्॥

जीवः कर्मार्थधर्मैश्च गृह्णात्यनेकम् ऋणं सततम्।
अन्ते तस्य परिशोधनं कर्तव्यं ज्ञात्वा कुरु कार्यम्॥
2
জগৎ -সংসার 
জগত্ সত্যং নিত্যং চ, তস্য পরিবর্তনম্ ঈশ্বরাধীনম্।
সংসারোপি দিব্যাত্মকঃ মায়াবদ্ধঃ সদা ক্ষণম্॥

স্বকর্মকামনাঃ সর্বাঃ দোষিণ্যঃ নিত্যমশুদ্ধম্।
নিষ্কামকর্ম যোগ্যঁ তু শুদ্ধতমং পরং  স্মৃতম্॥

জীবঃ কর্মার্থধর্মৈশ্চ গৃহ্নাত্যনেকম্ ঋণং সততম্।
অন্তে তস্য পরিশোধনম্ কর্তব্যং জ্ঞাত্বা কুরু কার্যম্॥
💧
सत्यप्रमाणोपदेशः
शृणुत सनातनीभक्तगणाः एतद् वचनम्,
अप्रमाणितसूचनानां न कुर्यात् प्रसारणम्।

अनुभूतिं स्वप्नदृष्टिं मन्येत असत्यज्ञानकम्,
यावन्न लभ्यते तस्य सत्यं पूर्णप्रमाणकम्।

सनातनधर्मः शुद्धः परमपवित्रधारासमः,
तस्मिन्न न योजयेत् अर्धसत्यं वा असत्यवचनम्।

यद् ददास्य् उपदेशं प्रवचनं ज्ञानसमन्वितम्,
स्वयमेव तदाचारः एव हि धर्मनियमकम्॥
💧
সত্যপ্রমাণোপদেশঃ
শৃণুত সনাতনীভক্তগণাঃ এতদ্ বচনম্,
অপ্রমাণিতসূচনানাং ন কুর্যাত্ প্রসারণম্।

অনুভূতিং  স্বপ্নদৃষ্টিং মন্যেত অসত্যজ্ঞানকম্,
যাবন্ন লভ্যতে তস্য সত্যং পূর্ণপ্রমাণকম্।

সনাতনধর্মঃ শুদ্ধঃ পরমপবিত্রধারাসমঃ,
তস্মিন্ ন যোজয়  অর্ধসত্যং বা অসত্যবচনম্।

যদ্ দদাসি উপদেশং প্রবচনং জ্ঞানসমন্বিতম্,
স্বয়মেব তদাচারঃ এব হি ধর্মনিয়মম্॥
💧
भगवतः धरण्यावतरणम्
शृणुत भक्तगण एतद् वचनम्-, भगवान् अयोनिसम्भूतः पुराणपुरुषः।
स तस्य अंशः मातृगर्भे न जातः, अयोनिसम्भूतः अद्वैतपुरुषः।
भगवान् स्वशक्त्या गर्भे उत्पादयति एकं दिव्यसुरुचिरं शरीरम्।
यदा तत् शरीरं भूमौ प्रतिष्ठितं, तदा भगवान् तत्रैव करोति प्रवेशम्।
💧
ভাগ্যফলম্।  
ঈশ্বরপ্রদত্তম্ অস্তি ভাগ্যফলম্।  
তত্ ভবতি জীবন মধ্যে প্রতিফলম্।  
অত এব  তদ্বিষয়ে চিন্তা ব্যর্থম্।  
সুখদুঃখয়োঃ স্থিতম্ অবিচলম্।
💧
শ্রী জগন্নাথভক্তিতত্ত্ব

জগন্নাথাৰ্চনং নিত্যং দুষ্করং পরমং স্মৃতম্।
অন্যদেবাঃ সুপ্রীতাস্তে স্বল্পসেবা প্রসন্নকম্॥

হরের্ভক্তজনাঃ সরলাঃ সদা দীনাঃ পরিক্লিষ্টকাঃ।
দীননিন্দিতাঃ সন্তি তে, তেষাং হৃদি ন হি দর্পাঃ॥

রাজ্যধনং ন লভন্তি, তথাপি হৃষ্যন্তি চেতসা।
সৰ্বদা স্নেহমগ্নাঃ সন্তি জগন্নাথসন্নিধৌ স্থিতাঃ॥

রাজ্যলাভসমৃদ্ধ্যাদি লভ্ত্বা মদান্ধিতাঃ।
স্বদাতারং বিস্মরন্তি, ভক্তাঃ ভগবানং ন বিস্মৃতাঃ॥
💧
श्री जगन्नाथभक्तितत्त्व।

जगन्नाथार्चनं नित्यं दुष्करं परमं स्मृतम्।  
अन्यदेवाः सुप्रीतास्ते स्वल्पसेवाप्रसन्नकम्॥

हरेर्भक्तजनाः सरलाः सदा दीनाः परिक्लिष्टकाः।
दीननिन्दिताः सन्ति ते, तेषां हृदि न हि दर्पाः॥

राज्यधनं न लभन्ति, तथापि हृष्यन्ति चेतसा।  
सर्वदा स्नेहमग्नाः सन्ति जगन्नाथसन्निधौ स्थिताः॥

राज्यलाभसमृद्ध्यादि लब्ध्वा मदान्धिताः।  
स्वदातारं विस्मरन्ति, भक्ताः भगवानं न विस्मृता॥

ভগবত্প্রাপ্তিঃ
ন পূজনৈঃ ন যজ্ঞৈঃ চ ন কর্মভিঃ ন জ্ঞানতঃ ঈশ্বরপ্রাপ্তিঃ।
শুদ্ধয়া নিঃস্বার্থভক্ত্যা এব ভগবত্প্রাপ্তিঃ ভবতি॥
💧
ईश्वरस्य समदृष्टिः
ईश्वरस्य समीपे नास्ति कश्चित् भेदभेदता;
सर्वे जनाः तस्य समीपे समाना एव सदा।

ঈশ্বরস্য সমদৃষ্টিঃ
ঈশ্বরস্য সমীপে নাস্তি কশ্চিত্ ভেদভেদতা;
সর্বে জনাঃ তস্য সমীপে সমানা এব সদা।
💧
ঈশ্বরপ্রাপ্তিঃ
ন পূজনৈঃ ন যজ্ঞৈশ্চ ন কর্মভির্ ন জ্ঞানতঃ ঈশ্বরপ্রাপ্তিঃ।
শুদ্ধয়া নিঃস্বার্থভক্ত্যৈব ভবত্যেব ভগবত্প্রাপ্তিঃ॥
💧
ধর্মপালনম্‌

সর্বে পৃষ্ছন্তি মাং ধর্মং, “কুতঃ শিক্ষিতবান্ ভবান্?”
অহমুক্তবান্, যত্র দৃষ্টবানসমি, তত্র তত্র শিক্ষিতবানহম্॥
রামোऽপ্যাগত্য কৃতবান্ কর্ম, কৃষ্ণোऽপি তদনু কৃতবান্।
বিনা কর্মণা বিনাঽপি কর্তব্যং, কথং মম ধর্মসাধনম্॥

English Rendering:

All ask me, “Where have you learned?”
I reply, “From whatever I have seen
from there I have learned.”
Ram came and performed his duty;
Krishna too acted likewise.
Tell me without action, without duty,
how can my dharma be accomplished or earned?

ধর্ম-অধর্ম
যো ধর্মং রক্ষতি, ধর্মঃ তং রক্ষতি।
যো অধর্মং রক্ষতি, ধর্মঃ তং নাশয়তি।

যো ধর্মমাশ্রয়তি, ধর্মঃ তং পালয়তি।
যো অধর্মং পালয়তি, ধর্মঃ তং নাশয়তি।

ধর্মস্য সর্বদা জয়ঃ ভবতি, অধর্মস্য পরাজয়ঃ ভবতি।
এতদেব সনাতনধর্মস্য নিত্যং শাশ্বতং চ অবিনশ্বরং নীতি।
সত্যধর্মঃ
ন পূজয়া ন যজ্ঞেন ন ব্রতেন ন শোভয়া।
ধর্মো হৃদি জাগর্তি করুণা-দীপশোভয়া॥

দিবানিশং জনাঃ কর্বর্ন্ বিধিবৎ পুজনক্রমম্।
যদ্যন্তরে দহত্যেব দ্বেষাগ্নির্হৃদি দুর্মত্ম্॥

পরান্ হিংসন্তি য়ে  লোকা ধর্মনাম্না বিবর্জিতাঃ।
স্ত্রীয়াঃ সম্মাননং  ত্যক্ত্বা তে  ভবন্ত্যধর্মচার্যকাঃ॥

যত্র দৈন্যং ন দয়াঃ চ ন সমত্বং ন মানবম্।
তত্র ধর্মো ন বসতি কেবলম  তমোঘনং ভবেত্॥

অহিংসা সত্য তপ শৌচং দয়া সমতা চ ধার্যতে।
যত্রৈতে ষট্দীপাশ্চ তত্র ধর্মঃ প্রতিষ্ঠিতঃ॥

ধর্মো নাট্যবিনোদং ন বৃথা শ্লোকগর্জিতম্।
ধর্মো হৃদয়সংবেদো দিব্যস্যান্তরদীপকম্॥: 
💧
सत्यधर्मः

न पूजया न यज्ञेन न व्रतेन न शोभया।
धर्मो हृदि जागर्ति करुणादीपशोभया॥

दिवानिशं जनाः कुर्वन् विधिवत् पूजनक्रमम्।
यद्यन्तरे दहत्येव द्वेषाग्निर्हृदि दुर्मतम्॥

परान् हिंसन्ति ये लोका धर्मनाम्ना विवर्जिताः।
स्त्रीयाः सम्माननं त्यक्त्वा ते भवन्त्यधर्मचर्यकाः॥

यत्र दैन्यं न दया च न समत्वं न मानवम्।
तत्र धर्मो न वसति केवलं तमोघनम्॥

अहिंसा सत्य तपः शौचं दया समता च धार्यते।
यत्रैते षट्दीपाः तत्र धर्मः प्रतिष्ठिते॥

धर्मो नाट्यविनोदं न वृथा श्लोकगर्जितम्।
धर्मो हृदयसंवेदो दिव्यस्यान्तरदीपकम्॥

ভাগবৎধর্মঃ
সদা পবিত্রে স্থানে বাসঃ শুদ্ধভোজনসেবনम्।  
সর্বকর্মাণি সংকল্প্য তানি ঈশ্বরায় সমর্পিতम्॥  

ভক্ত্যা শ্রদ্ধয়া সহিতং ভগবতঃ পূজনং সদা।  
ভক্ত্যা শ্রদ্ধয়া সহিতং সর্বদৈব উৎসবপালনम्॥  

নিষ্কামকর্মসম্পাদনং ভগবতঃ নিত্যস্মরণम्।  
নিষ্কামধর্মপালনং ভগবতঃ নিত্যমননम्॥  

গূঢ়ং ভাগবতত্বং তু সর্বদুঃখবিনাশনम्।  
যঃ সর্বেষু জীবেষ্বেব ঈশ্বরং পশ্যতি সপ্তরম্॥  

এতদেব শ্রেষ্ঠং ধর্মং ঈশ্বরবর্ণিতং পরমপবিত্রম্।  
গূঢ়ং ভাগবতত্বং তদ্ সর্বদুঃখবিনাশনম্॥
মানবজীবনস্য উত্তম মার্গঃ  

সত্য, শান্তি, দয়া, তপো ভাগবত ধর্মমার্গঃ।  
মানবানাং জীবনস্য সর্ব উত্তম মার্গঃ॥  

নিষ্কামকর্মধর্মো মোক্ষস্য অচ্যুতো মার্গঃ।  
এতে দ্বাবপি উত্তমমার্গ, মার্গেষু শ্রেষ্ঠ মার্গঃ॥
ভবসাগরপার তত্ত্বম্
অন্তর্মুখ আত্মজ্ঞানী  অতিপ্রয়োজনম্।
বহির্মুখতা চ আসক্তিঃ চ নিত্যং বর্জনিয়ম্।
আত্মশুদ্ধিনিষ্কামভক্তিঃ সহ আপেক্ষ্যম্।
এতৎ সনাতনধর্মৈকং ভব সাগরপার তত্ত্বম্
💧
দেহায়ুঃ-আত্মন আয়ুঃ।  
সনাতনধর্মে আত্মা প্রধানঃ।  
আত্মতত্ত্বমেব পরং বিজ্ঞানम्।  
যঃ জানাতি আত্মায়ুঃ জ্ঞানম্  
তস্য দৃষ্টৌ দেহবয়ঃ ধূলিসমানম্।
নিষ্কামভাবমহিমা।
নিষ্কামকর্ম পাপং নাশয়তি,
নিষ্কামধর্মঃ প্রভোর্মনসি জয়তি।
নিষ্কামস্য জীবনে নৈব বন্ধনম্,
নিষ্কামভাবঃ পরমং তু সাধনম্॥
ফলতৃষ্ণা–তপবিমর্শঃ
স্বপ্নেষু সন্তঃ সুরসিংহাসনস্থং
পশ্যন্তি দেবং তপসা হুতাশে।
ভীতানি দুঃখানি বিশুদ্ধিকারী
নেচ্ছন্তি লোকাস্তমসাবৃতাত্মানঃ॥

ফলার্থিনঃ কণ্টকবীজং বিহায়
ছাযাং বহন্ত্যর্থদশানুগাম্।
যস্তু ক্রমেণ প্রভযা হুতাশে
ধ্যায়ন্ কৃপাং লভতে নিঃস্বনামন্॥

অনন্তঃ ভগবান্; অনন্তং শাস্ত্রম্

অনন্তো ভগবান্ ঈশঃ লীলয়া তস্য অনন্তা 
ততো নীতিঃ নিয়মশ্চ শাস্ত্রাণ্যপ্যনন্ততাম্॥
শাস্ত্রপরিচয়ঃ

শাস্ত্রং পবিত্রং গ্রন্থং তৎ শিক্ষয়ত্যানুশাসনম্।
জীবনস্ব  সম্যগ্মার্গং দর্শয়ত্যধিকারিতম্॥
জ্ঞানানুশাসনযুতং ধর্মমার্গপ্রদর্শকম্।
সনাতনং পরং গ্রন্থং শাস্ত্রং সাক্ষাত্ পরং বলম্॥
জ্ঞানদান নীতিঃ  
যো যাবজ্জ্ঞানধারণাধিকারবান্ স্যাত্,  
তস্য তাবজ্জ্ঞানমেব স্থিতং ভবেত্।  

যো যদা যাবজ্জ্ঞানলাভযোগ্যঃ স্যাত্,  
তস্মৈ তাবজ্জ্ঞানদানমেব কর্তব্যম্॥  

ভিন্নোऽয়াং  ব্যবহার  সদা পরিহরণীয়ঃ,  
সৰ্বদা-অনিষ্টকরোऽনুচিতশ্চ ভবতি।  
ইদমেব নূনং সংসারস্য নিত্যং নীতিঃ নিয়তিশ্চ॥
💧
সত্যঃ গুরু-অধমঃ গুরুঃ  
যঃ গুরুঃ করোতি শিষ্যহত্যাম্  
সঃ সত্যগুরুরনৈব, পূর্ণতঃ মিথ্যা।  

যঃ গুরুঃ ন করোত্ ছাত্রে স্নেহম্  
সঃ সদ্গুরুরনৈব, অসৎ, অধমঃ।
সংযম–নিয়ম–দোষগুণনিরূপণম্‌

সনাতনধর্মে বর্ণ্যতে দোষগুণনিরূপণম্‌।
সর্বাসক্তি–বিনির্মোক্ষঃ এস ধর্মস্য প্রয়োজনম ॥
সংযমো নিয়মশ্চৈব সনাতনধর্মস্যাঙ্গং ধ্রুবম্‌।
একং নিগ্রহহেতুত্বং, অন্যঃ সদ্গুণবর্তনঃ॥
অত্যাসক্তিকামনাদোষঃ

অত্যাসক্ত্যা চ অত্যকামনয়া চ দেবাঃ  অসুরাঃ মানবাঃ চ অন্ধা ভবন্তি।
আসক্তিকামনাবশে অনুচিতান্যন্যায়কর্মাণি কৃতানি ভবন্তি।
অত্যাসক্ত্যা চ অত্যকামনয়া চ একঃ মহাদোষঃ অস্তি,
এতেন আত্মা অধোগামী তথা অকিঞ্চনঃ ভবতি।
এতাভ্যাং আত্মা অধঃ পততি; পুনরুত্থানং তত্র সহজং ন ভবতি॥

দেশপ্রহরীনঋণম
প্রমথা: গন্ধর্বা  সিদ্ধ দেবানুচরা অসুরা  যক্ষা দেবাশ্চ মানুষাঃ।
কথং দেশপ্রহরীনম্ অশোধিতং বিহায় কঃ প্রাপ্নুয়াত্ পরং পদম্ তৃষা॥

সনাতনে ধর্মে:ভোজননিয়মাঃ

মাংসাহারভোজনং পূর্ণতয়া বর্জনীয়म्।
অশুচিদুর্গন্ধযুক্তং ভোজনং চাপ্যপনীয়ম্॥
ভোজনাত্ পূর্বমিষ্টদেবে অর্পণং স্মরণং চ কার্যম্।
এষ সনাতনধর্মস্য ভোজনবিধিঃ প্রয়োজনम्॥

অন্নব্রহ্মতত্ত্বশ্লোকঃ
 অন্নং  ব্রহ্মেতি সনাতনে শ্রুতিষু,
ভোজনং যজ্ঞরূপং প্রকীর্তিতম্।
শুদ্ধং মনো যত্র হি শুদ্ধমন্ত্রাং,
তত্রৈব বসতি পরং ব্রহ্ম নিত্যম্॥

আহারশুদ্ধিঃ
আহারশুদ্ধিঃ সত্ত্বস্য মূলং,
পবিত্রো ভবতি অহিংসয়া দেহঃ।
ঈশ্বরস্মরণং তু মনঃপ্রসাদঃ,
এষ ধর্মঃ ভোজনস্য সনাতনঃ॥

পরমেশ্বরলীলাবতরণম্  
ধর্মরক্ষার্থং যুগে যুগে অবতীর্যতে পরমেশ্বরঃ।  
তস্মিন্কালে প্রজায়ন্তে বহবো নকলহরয়ঃ॥  
ভগবতো লীলাঃ অদ্ভুতাঃ মহাপরম্পরাঃ।  
তাঃ ন জানন্তি ঋষয়ো  দেবাসুরনরাঃ॥
💗
প্রত্যেকস্য যোনেঃ বিদ্যতে স্বীয়ৈব স্বয়ংবরসভা
 তস্যাং যোনৌ জায়তে তস্যাঃ যোনিপ্রভা।
💧
বেদগীতাত্বভাগবতত্ত্বম্‌:
(মুক্ত–ছন্দঃ)
(বেদগীতাত্বভাগবতদর্শনম্‌)

বেদমার্গো দর্শয়তি সনাতনধর্মস্য সাম্যদৃষ্টিম্‌।
জ্ঞানো কর্মভক্তিসংযুক্তা যা তত্ত্বৈকস্য সাধনম্‌॥

বেদাঃ প্রবোধ্যন্তি পরমানাত্মনঃ সত্যরূপম্‌।
আত্মনঃ পরং তদৈক্যং চ বোধয়ন্তি সাক্ষাৎকারম্‌॥

গীতা নিঃস্বার্থকর্মস্য বিধিং মোক্ষদায়িনীং দর্শয়তি।
যযা  পুরুষস্য মোহিতস্য বন্ধন মুক্তিঃ সিদ্ধ্যতি॥

শ্রীমদ্ভাগবতে দিব্যপ্রেম্ণঃ সৌন্দর্যং হৃদয়ং বিশুদ্ধয়তি।
যযা  নিষ্কামকর্মধর্মবিধিং মোক্ষদায়িনীং দর্শয়তি॥

সা দর্শয়তি সম্যক্ পূজাং, ন শুধুমাত্র ক্রিয়ায়াম্‌,
কিন্তু নিঃস্বার্থকর্মভক্ত্যোঃ ঐক্যে পরং ব্রহ্মদর্শনম্‌॥
💧
वेदगीतात्वभागवतातत्त्वम्:
(मुक्त–छन्दः)
(वेदगीतात्वभागवतदर्शनम्)

वेदमार्गो दर्शयति सनातनधर्मस्य साम्यदृष्टिम्।
ज्ञानकर्मभक्तिसंयुक्ता या तत्त्वैकस्य साधनम्॥

वेदाः प्रबोधयन्ति परमानात्मनः सत्यरूपम्।
आत्मनः परं तदैक्यं च बोधयन्ति साक्षात्कारम्॥

गीता निःस्वार्थकर्मस्य विधिं मोक्षदायिनीं दर्शयति।
यया पुरुषस्य मोहितस्य बन्धनमुक्तिः सिध्यति॥

श्रीमद्भागवते दिव्यप्रेम्णः सौन्दर्यं हृदयं विशुद्धयति।
यया निष्कामकर्मधर्मविधिं मोक्षदायिनीं दर्शयति।

सा दर्शयति सम्यक् पूजां, न केवलं क्रियायाम्,
किन्तु निःस्वार्थकर्मभक्त्योः ऐक्ये परं ब्रह्मदर्शनम्॥

শ্রী জগন্নাথাষ্টকম্।


১)

গোলোকে বিহরন্ রসময়-ভক্তি-গীত-তরঙ্গ-লীলান্বিতঃ।

মুরলী-কল-গান-মধুর-মনোজ্ঞ-স্বরোদ্গীত-লাস্য-প্রিয়ঃ।

সুন্দর-সৌরভ-তনুঃ করুণানিধিঃ ভক্ত-বর-দান-প্রদঃ।

মম হৃদয়ে অনুভূতঃ জগন্নাথঃ স্বামী নযনে দৃশ্যতাং ভবতু মে॥১॥


২)

বৈকুণ্ঠে বিরাজন্ কমল-সদৃশ-কান্তি-বিভূষিতঃ।

সৰ্ব-দেৱ-নমিত-পদঃ সৰ্ব-ভক্ত-হৃদয়ান্তঃস্থিতঃ।

অখিল-জগত্-নাথোऽনন্ত-আনন্দ-সিন্ধোঃ সাগরঃ।

মম হৃদয়ে অনুভূতঃ জগন্নাথঃ স্বামী নযনে দৃশ্যতাং ভবতু মে॥২॥


৩)

ক্ষীরর্ণব-তরঙ্গ-ললিত-চন্দ্র-কলাধর-সুন্দরঃ।

নারায়ণো ভক্ত-বরদঃ মুরলী-নাদ-লসত্-মুখঃ।

দেৱ-নুত-পদ-পংকজ-রাজ-রাজিত-ভাস্করঃ।

মম হৃদয়ে অনুভূতঃ জগন্নাথঃ স্বামী নযনে দৃশ্যতাং ভবতু মে॥৩॥


৪)

গোলোক-সরোরুহ-জল-তরল-নয়ন-দীর্ঘ-দীপকঃ।

লক্ষ্মী-সহিত-রস-রঙ্গ-লীলানুশীলন-তত্পরঃ।

ভক্ত-জন-নায়কঃ ত্রিভুবন-তমোহরঃ প্রভুঃ।

মম হৃদয়ে অনুভূতঃ জগন্নাথঃ স্বামী নযনে দৃশ্যতাং ভবতু মে॥৪॥


৫)

বৈকুণ্ঠ-বিহারী নরক-ভয়-হারী সুর-রক্ষকঃ।

গোলোক-নট-বর-কিশোর-রূপ-লাবণ্য-সুন্দরঃ।

ভূত-জন-প্রিয়ঃ কৃপাময়-হৃদয়-প্রসন্নদঃ।

মম হৃদয়ে অনুভূতঃ জগন্নাথঃ স্বামী নযনে দৃশ্যতাং ভবতু মে॥৫॥


৬)

সাগর-মাধবঃ ক্ষীর-জল-শয়ন-শ্রীহরি-রূপকঃ।

গোলোক-ভক্ত-জন-রস-প্রবাহ-বিতারণ-নিশ্নাতকঃ।

প্রেমানন্দ-নিধিঃ সৰ্ব-দেব-মুনি-মানিতঃ শ্রী জগন্নাথঃ।

মম হৃদয়ে অনুভূতঃ জগন্নাথঃ স্বামী নযনে দৃশ্যতাং ভবতু মে॥৬॥


৭)

গোলোক-কান্তঃ প্রেমরসামৃত-বারিধিঃ অনন্তঃ।

বৈকুণ্ঠ-ভূষণ-প্রিয়-হরিঃ ক্ষীর-সিন্ধোঃ প্রকাশকঃ।

ভক্ত-জন-জন্ম-সফলঃ অনন্ত-কৃপা-মূলকঃ।

মম হৃদয়ে অনুভূতঃ জগন্নাথঃ স্বামী নযনে দৃশ্যতাং ভবতু মে॥৭॥


৮)

সর্ব-লোক-নাথঃ ভক্ত-প্রিয়ঃ দীনজন-শরণ্যকঃ।

গোলোক-বৈকুণ্ঠ-মণি-ভাস্বর-বিগ্রহ-মাধবঃ।

নিত্য-আনন্দ-রূপ-দেৱঃ মম জীবন-মাত্র-গতিঃ।

মম হৃদয়ে অনুভূতঃ জগন্নাথঃ স্বামী নযনে দৃশ্যতাং ভবতু মে॥৮॥


ইতি শ্রী জগন্নাথাষ্টকম্ সম্পূর্ণম্।

শ্রীজগন্নাথ-পঞ্চকম্  


১  

নীলাদ্রিশিখরে রম্যে রত্নসিংহাসনস্থিতম্ ।  

দৃষ্ট্বা যে হৃষিতাঃ ভক্তা  তং বন্দে জগন্নাথম্ ॥  


২  

করুণাসাগরং নিত্যং ভক্তানাং দুঃখনাশকম্ ।  

নীলচক্রধরং দেবং বন্দে শ্রীজগদীশ্বরম্ ॥  


৩  

দধানে কমলাক্ষং তং বিশ্বরূপং বিশ্বেশ্বরম্।  

অনাথনাথমীশানং বন্দে নীলাম্বুদপ্রভম্ ॥  


৪  

যস্য নামস্মরণং শুদ্ধং সর্বপাপবিনাশনম্ ।  

যঃ পাতয়তি মোক্ষায় তং বন্দে পুরুষোত্তমম্ ॥  


৫  

মৎস্যাননাদিদেহেষু লীলা যস্য প্রদর্শিতম্ ।  

সৰ্বাবতারণায়ক্যং বন্দে শ্রীজগদীশরম্ ॥  


বেদার্থসারঃ
বেদো হি শব্দব্রহ্মৈব রহস্যান্তরদুর্লভঃ।
তং বেত্তি কেবলো  দেবো নান্যোার্থং সম্যগাচ্নুতে॥
জ্ঞানকর্মপ্রয়োজনং তত্র মুখ্যং সনাতনম্।
ব্রহ্মাত্মৈক্যবিজ্ঞানং তদ্বেদার্থস্য সারকম্॥

ব্রহ্মাত্মৈক্যবিজ্ঞানং=ব্রহ্ম  (Brahma)
আত্ম  (Atman) ঐক্য  (unity)
বিজ্ঞান  (knowledge)

বেদগীতাত্বভাগবতাতত্ত্বঃ।


বেদমার্গো দর্শয়তি সনাতনধর্মস্য সাম্যদৃষ্টিম্।

জ্ঞানকর্মভক্তিসংযুক্তা যা তত্ত্বৈকস্য সাধনম্॥


বেদাঃ প্রবোধয়ন্তি পরমানাত্মনঃ সত্যরূপম্।

আত্মনঃ পরং তদৈক্যং চ বোধয়ন্তি সাক্ষাত্কারম্॥


গীতা নিষ্কামকর্মস্য বিধিং মোক্ষদায়িনীং দর্শয়তি।

যয়া  পুরুষস্য মোহিতস্য বন্দনমুক্তিঃ সিদ্ধ্যতি॥


ভাগবতে দিব্যপ্রেম্ণঃ সৌন্দর্যং হৃদয়ং বিশুদ্ধয়তি।

সা দর্শয়তি সম্যক্ পূজাং — ন কেবলং ক্রিয়ায়াম্,

কিন্তু নিঃস্বার্থকর্মভক্ত্যোঃ ঐক্যে পরং ব্রহ্ম দর্শনম্॥

বেদপুরাণসারস্য গ্রহণং অতীব দুঃসাধ্যং সদা।

হরেঃ কৃপাসম্পন্নে এব  তদেব  গ্রহিতুং বিদ্যতে ক্ষমতা।

জগন্নাথচতুর্ব্যূহস্তোত্রम्  

জগন্নাথঃ পরং ব্রহ্ম আদিদেবঃ সনাতনঃ।  

বলভদ্রঃ তস্যাংশশ্চ জগন্নাথস্য প্ৰাণরূপঃ॥  


প্রদ্যুম্নোऽনিরুদ্ধশ্চ পরমব্রহ্মাংশরূপৌ।  

সৃষ্টিতত্ত্বসংবাহকৌ আদিদেবৌ সনাতনৌ॥

আত্মা‑পরমাত্মা তত্ত্ববর্ণনम्


আত্মা নিত্যঃ অমরশ্চৈব অবিচলঃ স দিব্যকঃ ।

ঈশ্বরেণৈব নির্মিতো আত্মা भ्रमতি বহুশরীরগঃ ॥


মৃত্যুঃ কেবলদেহস্য নাশকারিণি দৃশ্যতে ।

ন তু নাশোऽস্তি সংসারী সচ্চিদানন্দরূপকঃ ॥


সচ্চিদানন্দসাক্ষিত্বাত্ শোকভয়বিনাশনঃ ।

মুক্তির্ভবতি তস্মাৎ স ঈশ্বরপূর্ণসমর্পণাৎ ॥


ঈশ্বরঃ আত্মনাং দাতা দণ্ডং মোক্ষং ফলং তথা ।

সৃষ্টিস্থিতিলয়ানাং চ নিয়ন্তা প্রভুঃ তথা ॥


সৃষ্টিকর্তা চ ধারকাশ্চ বিসর্জনকৃতোऽপি সঃ ।

আত্মনাং বিনাশে শক্তঃ স এব  পরমেশ্বরঃ ॥

পাপনিবারণং শ্রেষ্ঠধর্মঃ

পাপিনঃ পাপনিরোধঃ ধর্ম এব  আবশ্যক ।

পাপকর্মণি দণ্ডোপি ধর্মোয়ং নির্দেশ্যতে॥

পাপস্য পূর্ববোধনং তদ্বরণং চ শাস্ত্রতঃ।

স ধর্মঃ পরমঃ প্রোক্তঃ সদ্ভিঃ সত্যপরায়ণৈঃ॥

পাপফলসূক্তম্  

অজানতঃ কৃতং পাপং ধর্মরক্ষণহেতুনা।  

তদ্ দেবৈঃ নোপলক্ষ্যং স্যাদ্ হি তৎ ধর্মসংরক্ষণং॥  


জানন্নপি পুনঃ পাপং যো করোতি পুনঃ পুনঃ।  

স পাপসঙ্গতিং যাতি দৈবদণ্ডং লভেত্ ধ্রুবম্॥  


কর্মন্যায়ঃ সদা স্থিরো নাতিবর্ত্যঃ কদাচন।  

স শুদ্ধিং জনয়ত্যন্তে সত্যং স্থাপয়তি ধ্রুবম্॥

The Result of Sin and Sinner

If one does err, yet knows it not,

Or sins defending virtue’s lot,

Such faults the Gods scarce will blame,

For dharma’s shield upholds their name.


But he who sins with knowing mind,

And treads that path by will confined,

Finds sinner’s kin and kindred bent,

And reaps the fruits of conscious intent.


For justice waits, divine, austere

To cleanse the soul that would not hear;

The law of action, firm and sure,

Restores the truth and makes hearts pure.

চতুরাশ্রমস্য প্রধানধর্মঃ

চতুরাশ্রমেষু ধর্মাঃ স‌ন্তি পরস্পরাঃ স্মৃতাঃ।

সন্ন্যাসিনঃ প্রধানধর্মঃ শান্তিশ্চ অহিংসা চ স‌দা॥

বানপ্রস্থস্য প্রধানধর্মঃ তপস্যা চ ভগবৎভাবশ্চ স‌দা।

গৃহস্থস্য প্রধানধর্মঃ প্রাণিরক্ষা চ ভগবৎসেবা চ স‌দা॥

ব্রহ্মচারিণঃ প্রধানধর্মঃ অধ্যয়নং চ আচার্যসেবা চ স‌দা॥

কর্মস্য তত্ত্ববিচারঃ

কর্ম জন্মান্তপর্যন্তং অশুদ্ধং চ অনর্থস্য মূলঃ।

অন্যতঃ কর্ম জীবস্য আবশ্যকং ধর্মঃ চ কর্তব্যং।

তস্মাত্ জীবঃ সদা সর্বদা নিষ্কামকর্ম কর্তব্যং।

সর্বং কর্ম দদাতি এব  ভগবানায় নিত্যশঃ নিশ্চিতম্॥

অতিথিদেববিবেচনম্।

পুত্রঃ অতিথিঃ, পুত্রী চ অতিথিঃ,
অতিথয়ঃ দেবাঃ সার্ব এব ।
ত্বং বিহায় সর্বান্, তব অতিথিদেবো ভবঃ॥
স্বয়ং সেবকভাবেন অতিথিদেবান্ সেবস্ব।
জীবসেবা-বিবরণম্, এষা সনাতনধর্মস্ব ॥

সৃষ্টিস্থিতিলয়ানাং দেবতাধ্যানবিধিঃ

মনুষ্যেণ সৃষ্টি–স্থিতি–লয়–উপাস্যদেবতায়া 

অধিষ্ঠাত্রী–দেবতায়াশ্চ সর্বদা ধ্যানং কর্তব্যম্।

এতদ্ধ্যানং তাবৎ কর্তব্যম্, যাবৎ মনঃ ন ভবতি স্থিরং॥

অর্থ:

মানুষের উচিত সর্বদা সৃষ্টি, স্থিতি ও লয়ের উপাস্য দেবতা এবং অধিষ্ঠাত্রী দেবতার ধ্যান করা।

এই ধ্যান ততক্ষণ করা উচিত, যতক্ষণ না মন সম্পূর্ণ স্থির হয়।

  নারী গুণ গৌরব স্তোত্রम्

(স্ত্রীণাং গুণগৌরবং)

স্ত্রীণাং বর্ণনমিদং — সৌন্দর্যং গুণসংগ্রহম্।

সদা সত্ত্বং শুদ্ধভাবং, সুন্দরং বস্ত্রধারণম্॥


সুমধুরং বচনং তাসাং, সেবা দয়াভিরন্বিতম্।

সর্বহৃদয়সমৰ্পেণ, সদা ধৰ্মমাৰ্গে প্ৰতিষ্ঠিতাঃ॥


সত্ত্বশুদ্ধং সদা ভূঞ্যুঃ, শান্তভাবপরায়ণাঃ।

হরিকথাশ্রবণরতাঃ, সত্যদয়ান্বিতাশ্চ তা॥


সর্বা নার্যঃ দয়া মূর্তিঃ, মায়য়া  জননীরূপাঃ।

য়ে স্বর্গাৎ অপি শোভন্তে, রূপগুণসমন্বিতাঃ॥


রূপে গুণে চ সম্পন্নাঃ, সত্ত্বশালিন্য এব  তা।

সুবর্ণলক্ষণা নার্যঃ, পূজ্যা সর্বজনৈঃ সদা॥


ভগবান্ উবাচ, প্রকৃতিঃ পুরুষঃ পরব্রহ্মরূপঃ।

তৰ্হি কথং ভবতি স্ত্রীয়োऽপুংসয়োর্ভেদভাবঃ॥


ভক্ত-দেব–অসুর–মানব–স্বভাব–বিবেচনम्


কার্যকালে নমস্কারঃ, কাৰ্যে সমাপ্তে তিরস্কারঃ।

স্বার্থে তু দেবতাজ্ঞানम्, অস্বার্থে তু অবজ্ঞানम्॥


অর্থদাতে স্নেহঃ অনুরাগঃ, অর্থহীনে নিঃশব্দত্যাগঃ।

এবমেব মানবস্য স্বভাবঃ, গুরুকৃপয়া প্রস্ফুরতি সুভাবঃ॥


সুরাসুর এতদ্ দ্বয়ং স্বভাবতঃ প্রায়ঃ সমানভাবম্।

ভক্তস্তয়োর্মধ্য শ্রেয়ঃ, নিষ্কামকর্মধর্মং করোতি ধ্রুবম্॥

ধর্ম–ভক্তি–তত্ত্বমালা।

A Garland of Truth, Devotion, and Wisdom

বৈষ্ণবধর্ম–সূত্রম্  

যদি মনসি তিষ্ঠতি কশ্চিদ্ অভিমানঃ, বৈষ্ণবো ন বয়ম্।  

অভিমান কামক্রোধ লোভমোহ–ত্যাগেন বৈষ্ণবা বয়ম্ ভবামঃ॥


বৈষ্ণবধর্ম–সূত্রম্  

পরং বৈষ্ণবঃ সদা চিন্তয়তি শ্রী হরিপদম্।  

পরং বৈষ্ণবঃ সদা অনুভবতি স্বয়ং তুচ্ছম্॥


পরং বৈষ্ণবঃ সদা ধারয়তি অমানিত্বম্।  

পরং বৈষ্ণবঃ সদা সহিষ্ণুঃ সদা উত্তমঃ॥


পরং বৈষ্ণবঃ সদা ভাবয়তি শ্রী হরিমুখম্।  

পরং বৈষ্ণবঃ হরিং চিন্তয়তি নিরন্তরম্॥

সর্বযোগসারতত্ত্বম্

মনঃ পূর্ণবশীভূতং,

ভগবতি স্থিতচিত্তা।

এতদেব হি তত্ত্বং স্যাত্,

সর্বযোগসারতত্ত্বম্॥

সর্বেশ্বর-স্তোত্রম্  

ত্বমেব ঈশ্বরঃ পরমেশ্বরঃ ত্বমেব,  

ত্বমেব मार्गদর্শী চ সচ্চমিত্রং ত্বমেব। 

 

ত্বমেব বিদ্যা দ্রবিণং ত্বমেব,  

ত্বমেব বুদ্ধিঃ সর্বেশ্বরঃ ত্বমেব॥


ত্বমেব বাল্যং প্রবোধনং ত্বমেব,

ত্বমেব তারুণ্য বলং ত্বমেব।  


ত্বমেব বৃদ্ধ্যা শরণং ত্বমেব,

ত্বমেব নিত্যং মম দেব দেব॥


ত্বমেব নয়নং দীপকং ত্বমেব,

ত্বমেব হৃদয়ং চ আত্মা ত্বমেব।

  

ত্বমেব দৈন্যং করুণা ত্বমেব,

ত্বমেব ভক্তি মম দেবদেব


ত্বমেব শান্তিঃ পরমানন্দ এব,

ত্বমেব সত্যং পরমং ত্বমেব।  


ত্বমেব জীবনং মরণং ত্বমেব, 

ত্বমেব নিত্যং মম দেব দেব॥


ত্বমেব ধ্যানং যজ্ঞ ত্বমেব,

ত্বমেব দেবো জগদীশ্বর ত্বমেব।  

 

ত্বমেব মুক্তির্মম মোক্ষদাতা ত্বমেব 

ত্বমেব নিত্যং মম দেব দেব॥  


ফলশ্রুতিঃ  

যঃ সংপ্রযত্নং পাঠতে নারঃ শ্রদ্ধয়া,  

ভক্ত্যা সমন্বিতমিদং স্তवं হৃদি।  

লভেত স সৌখ্যং পরমং চ কল্যাণং,  

সর্বেশ্বরস্য প্রসাদসিদ্ধিঃ॥

ধর্মঃ-গুরুঃ

যত্র ধর্মে নাস্তি ঈশ্বরধর্মতত্ত্বম্,

স ধর্মঃ কদাপি ন ভবতি সত্যধর্মঃ।


যত্র ধর্মে নাস্তি মুক্তি–মোক্ষতত্ত্বম্,

স ধর্মঃ কদাপি ন ভবতি যথার্থধর্মঃ।


যো গুরুঃ ন জানাতি ঈশ্বরস্য সত্যধর্মম্,

তস্য মতপথঃ বিপদগামী চ অসত্যধর্মঃ॥

(The Law of Dharma-Breaking)

ধর্মভঙ্গঃনিয়ম।

সৃষ্টিকর্তা, পালনকর্তা, চ রক্ষাকর্তা — এই ত্রয়।

ধর্মরক্ষার্থে ধর্মভঙ্গ করিতে অধিকারী — এই সৃষ্টির নিজ নিয়ম।

Meaning:

The Creator, the Preserver, and the Protector — these three indeed.

For the safeguarding of Dharma, even its breaking is just;

such is the self-born law of creation.

(The Marks of Self-Purification)

Citte gadgada–bhāvaḥ dṛśyate,

Premāśrubhiḥ plāvitaṃ nayanam.

Hicchābhiḥ saha rudanam,

Etānyeva ātma–śuddher lakṣaṇāni.

Bengali Script:

আত্মশুদ্ধির লক্ষণ:

চিত্তে গদগদভাব দৃশ্যতে,

প্রেমাশ্রুতে প্লাবিত নয়ন।

হেঁচকির সাথে রোদন,

এইগুলিই আত্মশুদ্ধির লক্ষণ।

চিত্তশুদ্ধিসাধনम्

স্নানং দানং ধ্যানং চ, শুদ্ধং ভোজনপানকম্।

জপতপঃ নিষ্কামং কর্ম, সংস্কারস্য চ পালনম্॥

এতেষাং নিয়মিত অভ্যাসাত্, চিত্তশুদ্ধির্ভবেত্ ধ্রুবম্॥

(Practice of Gītā and Bhāgavata)

গীতা–ভাগবতাভ্যাসঃ

Bengali Script:

নিত্যং পাঠ্যেতে গীতা–ভাগবতম্।

এতদ্ দ্বয়ং মুক্তিমোক্ষপ্রদম্॥

মা ত্যজ পাঠং গীতা–ভাগবতম্,

যাবৎ ন ভবত্যात्मসাক্ষাৎকারঃ॥

Meaning:

Read daily the Gītā and the Bhāgavata —

this pair bestows liberation and freedom.

Abandon not their study

until self-realization dawns.

(Bhakti Is All)

Bhaktir eva puṣpaṃ, bhaktir eva phalam.

Bhaktir eva arghyaṃ, bhaktir eva pūjā.

Bhaktir eva yogaḥ, bhaktir eva yajñaḥ.

Bhaktivinā sarvaṃ niṣphalam.

Bengali Script:

ভক্তি:

ভক্তিরেব পুষ্পং, ভক্তিরেব ফলম্।

ভক্তিরেব অর্ঘ্যং, ভক্তিরেব পূজা।

ভক্তিরেব যোগঃ, ভক্তিরেব যজ্ঞঃ।

ভক্তি বিনা সর্বং নিষ্ফলম্॥

Meaning:

Bhakti is the flower, Bhakti is the fruit;

Bhakti is the offering, Bhakti is the worship;

Bhakti is the yoga, Bhakti is the sacrifice;

Without Bhakti, all is fruitless.

(When Action by Nature Becomes a Fault)


Bengali Script:

মনসা নিশ্চিতং তাদৃশানি কর্মাণি ন করিষ্যামি পুনঃ সদা।

স্বভাবাত্ ক্রিয়তে কর্ম — মম দোষোস্তি বা ন বা॥

Meaning:

I resolve in mind never to perform such acts again.

Yet if by my nature I am compelled —

is the fault still mine, or not?

6.

গীতা নয়তি ধর্ম্মমার্গে, ভাগবতম্ আত্মমার্গে।

একং কৰ্ম্ম শুদ্ধয়তি, অন্যৎ ভাবং পাবয়তি।

উভে দর্শয়তঃ কৰ্ম্ম এব পূজা, প্রেম এব  মোক্ষঃ॥

Bengali Script:

গীতা- ভাগবতম্

গীতা নয়তি ধর্মমার্গে, ভাগবতম্ আত্মমার্গে।

একং কর্ম শুদ্ধয়তি, অন্যত্ ভাবং পাৱয়তি।

উভে দর্শয়তঃ — কর্ম এব পূজা, প্রেম এব মোক্ষঃ॥

Meaning:

“The Bhagavad Gita teaches the art of righteous living; the Srimad Bhagavatam teaches the art of divine loving. One purifies our actions, the other sanctifies our emotions. Together they reveal that work is worship, and love is liberation.”

ঈশ্বর-দেব-মহাপুরুষলক্ষণ।

মহৎকর্মণা মনুষ্যঃ ভবতি মহাপুরুষঃ।

দৈবীকর্মণা মনুষ্যঃ ভবতি দেবপুরুষঃ।

অসম্ভবং সম্ভবং কৃত্বা ভবত্যেব ঈশ্বরঃ।

এতদেব সত্যবাক্যং, যুগে যুগে এতদেব॥

विधिनिषेधानां मोक्षसंविद्धिः

सनातनधर्मे विधयः स्युर् न बाह्यप्रतिष्ठिताः।
अन्तर्मोक्षप्रयत्नार्थं प्रवर्तन्ते हि पावनाः॥

नान्यः परो हेतुरिह कामासक्तिविमोचनात्।
शास्त्राणि सर्वसाम्यानि सत्यपावनदर्शिनः॥

जीवनस्य क्रमः सन्धीयते निष्कामकर्मणा।
धर्ममार्गेण यः याति स दैवीं श्रियमश्नुते॥

मनः शान्तं निर्मलं च दैवीसन्निधिमञ्जनम्।
प्रकाशयत्यथात्मानं दीपवद्भगवत्परम्॥
বিধিনিষেধানং মোক্ষসংবিদ্ধিঃ
সনাতনধর্মে বিধয়ঃ স্যুর্ন বাহ্যপ্রতিষ্ঠিতাঃ।
অন্তরমোক্ষপ্রয়ত্নার্থং প্রবর্তন্তে হি পাবনাঃ॥

নান্যঃ পরো হেতুরিহ কামাসক্তিবিমোচনাত্।
শাস্ত্রাণি সর্বসাম্যাণি সত্যপাবনদর্ষিণঃ॥

জীবনস্য ক্রমঃ সন্ধিয়তে নিষ্কামকর্মণা।
ধর্মমার্গেণ যঃ যাতি স দৈবীং শ্রিয়ম শ্রুতে॥

মনঃ শান্তং নির্মলং চ দৈবসন্নিধিমঞ্জনম্।
প্রকাশযত্যথাত্মানং দীপবদ্ভগবৎপরম্॥

* Epilogue / Closing Thought

Sanskrit:

ধর্মো হি সত্যং, ভক্তিরেব মার্গঃ।

আত্মশুদ্ধির্মোক্ষদ্বারম্॥

Meaning:

Dharma is Truth; Bhakti is the path;

Self-purification is the gateway to Liberation.

 সঙ্গদোষঃ

সঙ্গদোষেণ লোহমপি প্লবতে,

অসৎসঙ্গে অধর্ম এব জায়তে॥

সৎসঙ্গে নিত্যমেব  ধর্মো ভবতি,

পাপিনঃ সঙ্গে পাপমাগত্ছতি॥


জ্ঞানিনঃ সঙ্গে জ্ঞানমাগত্ছতি,

অজ্ঞানিনঃ সঙ্গেঽজ্ঞানমাগত্ছতি॥

এতান্যনুভবলব্ধানি সত্যানি,

স্মরন্ দুঃখং ন কষ্টং ন প্রাপ্নোতি॥

सङ्गदोषः

सङ्गदोषेण लोहमपि प्लवते, असत्संगेऽधर्म एव जायते॥

सत्संगे नित्यमेव धर्मो भवति, पापिनः संगे पापमागच्छति॥


ज्ञानिनः संगे ज्ञानमागच्छति, अज्ञानिनः संगेऽज्ञानमागच्छति॥

एतान्यनुभवलब्धानि सत्यानि, स्मरन् दुःखं न कष्टं न प्राप्नोति॥

সতী-আদর্শনারী-চরিত্রম্  

সতী নারী অতীব উত্তমা, আদর্শা নারী সর্বোত্তমা।  

সতী নারী সদা সর্বদা ত্যজতি পরপুরুষসঙ্গম্।।  

আদর্শা নারী সর্বদা ত্যজতি অন্যায়ং চ পাপসঙ্গম্।।  

সতী নারী গৃহে প্রিয়া, আদর্শা নারী সর্বেষাং প্রিয়া।।

মানবদেহমহিমা  
জ্ঞানিনঃ মতিঃ — মানবদেহঃ মন্দিরসমঃ।  
তস্য তৃষু দিশাসু অস্তি স্বর্গ মুক্তি মোক্ষদ্বারম্।  
অন্যতোऽস্য অধোগতিঃ নরকোऽথ শ্মশানম্।  
ধন্যং হি মানবীয়ং জন্ম, দেবযোনিভ্যঃ শ্রেষ্ঠতরম্॥
প্রেম পরম শক্তি ।
মনুষ্যঃ যঃ প্রেম করোতি স্বপুত্রং চ পুত্রীং 
মাতা পিতরং বন্ধুং ভ্রাতরং চ সতীম্।
প্রেমভাবং স শিক্ষতে  যাঃ সতগতিঃ,
প্রেমভক্তিং করোতি যঃ স লভতে সুমতিম্।
সুমত্যা  জাগ্রতি, ঈশ্বরে প্রেমম্ অপ্রতিম ।
ঈশ্বরে যঃ প্রেম করোতি স লভতে সদগতিম্॥
আদর্শরাজধর্মঃ
রাজা ভগবানস্য দাসঃ, তস্য কার্যং প্রজানাং হিতসাধনম্।
ন রাজ্ঞঃ কর্তব্যং যথাতথা প্রকারেণ সিংহাসনে আরোহণম্।
ন রাজ্ঞঃ কর্তব্যং ছলেন বলেন স্বজনপোষণং স্বহিতসাধনম্।
রাজ্ঞঃ কর্তব্যং স্বং ভগবদ্ভৃত্যং মন্যমানস্য  প্রজানাং পালনম্।
রচনাকারস্য জ্ঞানোদয়ঃ
রচনাকারস্ব  প্রথমারচনে প্রাদুর্ভবতি তস্য প্রারম্ভিকং জ্ঞানম্।
রচনাকারস্য প্রত্যেকরচনে বর্ধতে তস্য শুদ্ধং জ্ঞানম্।
এবঁ  শনৈঃ শনৈর্ রচনাকারস্য জ্ঞানং ভবতি সুদর্শনম্।
রচনাকারস্য অন্তিমরচনে প্রকটতে তস্য শ্রেষ্ঠং জ্ঞানম্।

गृहस्थवैष्णवानां कृते शान्तिमन्त्रः

॥ शान्तिः–मन्त्रः ॥

हे प्रभो वयं हि गृहिणो वैष्णवभावनान्विताः,
त्वां भक्त्या प्रतिपद्येम प्रेम्णा रहितजीविताः।
त्वद्भक्तिविरहः साक्षात् दुःसहः स्यात् त्वयि विना,
त्वं नाथः परमैकः स्यान्, नान्यः दयालुभिः विना ॥

देव त्वं कुटुम्बमस्माकं मित्राण्यपि च पालय,
सर्वान् भक्तजनान् नित्यं स्वकृपावृष्टिभिः सदा।
विश्वासे दृढतां देहि शुद्धेनान्तःकरणेन,
शान्तिं देहि जनानां च भूयाद् शान्तिः सनातनम्॥
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः ॥


॥ শান্তিঃ-মন্ত্রঃ ॥

হে প্রভো বয়ং হি গৃহীণো বৈষ্ণবভাবনান্বিতাঃ,
ত্বাং ভক্ত্যা প্রতিপদ্যেম প্রেম্ণা রহিতজীবিতাঃ।
ত্বদ্ভক্তিবিরহঃ সাক্ষাত্ দুঃসহঃ স্মাৎ ত্বয়ি বিনা,
ত্বং নাথঃ পরমৈকঃ স্যান্নান্যঃ কোঽপি দয়ালুভিঃবিনা॥​

দেব ত্বং কুটুম্বমস্মাকং মিত্রাণ্যপি চ পালয় ,
সর্বান্ ভক্তজনান্ নিত্যং স্বকৃপারत्नবৃষ্টিভিঃ।
বিশ্বাসে দৃঢ়তাং দেহি শুদ্ধেনান্তঃকৃতাত্মনা,
শান্তিং দেহি জনানাং চ ভূয়াদ্ ভূমৌ সনাতন॥​

ওঁ শান্তিঃ শান্তিঃ শান্তিঃ ॥

এই ব্লগটি থেকে জনপ্রিয় পোস্টগুলি

আরতি কি ? আরতি কি ভাবে করবেন ? সন্ধ্যা দেওয়ার নিয়ম কি ? পড়ুন এবং দেখুন ।

আত্মা ও মৃত্যু। মৃত্যুর পরে কি হয় ও আত্মার শান্তির জন্য কি করতে হয় ? আত্মার সাথে কি ভাবে যোগাযোগ করবেন ? পুনর্জন্মের বৃত্তান্ত -আত্মা ও গর্ভাধান ,পূর্বজন্মের কথা /বৃত্তান্ত কি ভাবে জানবেন ?

ভীম একাদশী ও দক্ষিণ বঙ্গের ভৈম-একাদশীর ব্রত পালন।